Noticia10/03/2023

Persones en situació administrativa irregular poden beneficiar-se de la subvenció ACOL gràcies a la coordinació de diverses entitats

Les entitats i fundacions ADFO, ASHES, Casal Claret, Càritas, Fera Ferotge, Residència Saits, Sant Tomàs, Tapís i Trueta conjuntament amb el Consell Comarcal d’Osona i els ajuntaments de Vic, Manlleu, Roda de Ter, Torelló i Santa Eugènia de Berga participen en la línia ACOL del Programa Treball i Formació del SOC. Aquesta línia de subvenció permet contractar persones en situació administrativa irregular oferint-los un contracte laboral d’un any. El fet de tenir una oferta laboral permet a aquestes persones regularitzar la seva situació administrativa.

Una de les fortaleses de participar en aquesta línia de subvenció al nostre territori, és el treball col·laboratiu i compartit entre les entitats. Aquesta experiència es va dur a terme l’any passat i la valoració va ser molt positiva, motiu pel qual aquest any s’ha tornat a valorar presentar-nos de nou a la subvenció. Durant l’any 2022, 32 persones es van poder beneficiar del programa ACOL sent contractades per les entitats i regularitzant la seva situació. Una experiència que enriqueix a tothom i consolida una metodologia de treball, un indicador que ho demostra és que aquest any més entitats i ens públics s’han sumat a l’ACOL.

Per dur-ho a terme les entitats participants han estat col·laborant activament per tal d’encaixar cada perfil laboral amb l’oferta de feina més adient, prioritzant a les persones i socialitzant les ofertes per facilitar la inserció de les participants. Amb aquest treball enxarxat, les entitats hem fet una aposta clara per a la dignificació de les persones, vetllant pel seu acompanyament psicoemocional, social i formatiu. A través d’aquests contractes es millora l’ocupabilitat de les persones treballadores amb especial vulnerabilitat i amb dificultats per accedir al mercat laboral.

El treball en xarxa de les entitats, ofereix un ventall més ampli d’oportunitats per les persones beneficiàries de l’ACOL i la possibilitat de conèixer “des de dins” el teixit associatiu de la comarca d’Osona.

D’aquesta manera les entitats s’enriqueixen de tot el que pot aportar aquesta nova incorporació, a través de l’aprenentatge i del repte d’integrar a persones diverses en els equips. La persona, a més d’adquirir el permís de residència, també aprèn amb l’entitat; la riquesa intercultural que aporta aquesta experiència a les entitats amb dinàmiques diferents conjuntament amb la relació horitzontal que estableixen les entitats, relacionant-se d’igual a igual, fomenta que es trenquin les dinàmiques de poder.

Les persones participants de l’ACOL seran acompanyades per personal tècnic que els donaran suport en tot el seu procés laboral, a més de comptar amb una persona Tècnica d’Acompanyament ACOL a Càritas Diocesana de Vic que vetllarà per coordinar les entitats i acompanyar-les en els processos necessaris.