Disseny i preparació de l’acció voluntària a Càritas
Té com a objectiu estudiar les necessitats i el perfil del voluntariat, per tal de tenir ben identificats els rols i tasques a exercir, les necessitats de la feina a desenvolupar i els requisits per a respondre a les mateixes. Aquesta fase és important per a integrar i convocar les persones adequades en les diferents tasques a dur a terme.
Orientació i acollida del voluntariat
En aquest moment es produeix una doble elecció: d’una banda, Càritas ha de garantir que s’incorpori la persona amb el perfil de voluntariat adequat per a la tasca a desenvolupar i, de l’altra, la persona voluntària ha de valorar si la tasca de Càritas és acord a les seves motivacions i expectatives. Un cop d’acord ambdues parts, s’ha de cuidar i acompanyar el voluntari en tot moment.
La persona voluntària
La formació: és desitjable que sempre hi hagi un Pla de Formació que permeti el creixement integral de cada persona voluntària.
L’acompanyament i seguiment: acompanyar significa estar amb l’altra persona, però deixant la distància que necessiti per estar còmoda en la seva acció. L’acompanyament comporta un seguiment.
La participació i la presa de decisions: constitueixen un procés d’implicació i de compromís per part de l’voluntariat, de compartir i sentir-se part de Càritas.
El reconeixement: cal fer conscient al voluntari que la seva tasca està sent útil i necessària per a Càritas i per a la societat en general.
Finalització de l’acció voluntària
El procés de desvinculació: és l’última etapa de l’itinerari del voluntariat, però no per això la menys important, ja que en aquest moment la persona voluntària també ha de sentir-se acompanyada. Cal entendre bé la finalització de l’acció del voluntari (bé per decisió pròpia o de Càritas), i recollir observacions que puguin ajudar.