Pujar
Campaña

Església per un Treball Decent denuncia l’elevat atur estructural

Governs i agents socioeconòmics s'han de comprometre amb l'ocupació de qualitat

L’ actual situació inflacionista, provocada inicialment per l’augment desmesurat dels beneficis de les empreses d’energia, té com a conseqüència directa el creixement del cost de la cistella de la compra i de la vida de les famílies treballadores. Aquest context és també una amenaça per a l’ocupació que segueix tensionat per l’impacte de la pandèmia. Amb una taxa d’atur de més del 12%, Església per un Treball Decent (ITD), de la qual Càritas forma part, denuncia que “encara queden massa situacions de  vulnerabilitat vinculats al treball al nostre país”.

En el seu manifest, “Sense compromís no hi ha treball decent”, fet públic amb motiu de la Jornada Mundial pel Treball Decent, del r 7 d’octubre, subratlla que “encara hi ha milions de persones treballadores que segueixen sense poder accedir a una ocupació de qualitat”. “L’alta aturada estructural i l’ocupació precària aplega milers de persones, sobretot dones i joves”, apunta.

És el cas de Rosa Casillas, una jove biòloga de 29 anys que va aconseguir emancipar-se fa menys d’un any. Igual que molts joves al nostre país, aquesta educadora ambiental fa malabars tots els mesos per arribar a final de mes. “És una situació que viu amb agosarat, ja que hi ha setmanes que compagino quatre treballs, un més estable als matins i altres a les tardes i caps de setmana. És frustrant veure com de vegades ni amb tot el meu esforç és suficient per estalviar per si ve un mes dolent. La temporalitat, la pluriocupació, la inestabilitat horària. No entenc per què les joves hem de patir una precarietat tan denigrant per intentar tenir una vida digna”.

Davant aquesta situació, ITD reivindica “la necessitat de seguir vigilant i regulant les condicions laborals perquè siguin decents”. Reclama també que s’incorpori a l’agenda política les causes que provoquen la “tragèdia tan estesa” de la sinistralitat laboral, ja que “dues persones treballadores moren cada dia al nostre país, com a resultat de no garantir la seguretat i salut a la feina”.

Resposta necessària

Per això, ITD fa una crida “al Govern i als agents socioeconòmics a comprometre’s amb l’ocupació de qualitat en un context inflacionista de pujada de preus que no poden suportar els salaris de les persones treballadores”. “El compromís dels qui són sensibles a aquestes situacions són una resposta necessària”, subratlla.

En aquest sentit, la iniciativa urgeix analitzar la proposta del papa Francesc de reduir la jornada laboral (sense que això redondi en baixada salarial) com a mesura de creació de treball decent. Així mateix, considera que ha d’aflorar el treball que es desenvolupa en l’àmbit de les cures i convertir-se ja, en treball decent.

Amb l’objectiu de celebrar i reivindicar el treball com a dret i activitat per a la cura de les persones, del bé comú i del planeta, ITD anima a participar en els actes reivindicatius i celebratius en totes les places i parròquies de les diòcesis. “Que aquesta presa de consciència es vagi convertint en compromís diari per la feina decent”, demana la iniciativa en el seu manifest.

La iniciativa Església pel treball Decent (ITD) va començar la seva andadura el 2014 i està format per organitzacions d’inspiració catòlica i congregacions religioses, entre les quals hi ha Càritas, la Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), la Germandat Obrera d’Acció Catòlica (HOAC), Justícia i Pau, la Joventut Estudiant Catòlica (JEC) i la Joventut Obrera Cristiana (JOC). El seu objectiu és sensibilitzar, visibilitzar i denunciar una qüestió essencial per a la vida de milions de persones: el treball humà i reivindicar el treball decent «cap a l’interior d’aquestes organitzacions, cap a l’Església en general i cap a la societat».

DESCARREGA EL MANIFEST

S’ha afegit una publicació a EL MEU CISTELL
Cargando
Recuperar contrasenya
Quant vols aportar?
Quina periodicitat vols?
On vols ajudar?
Donacions
    Publicacions
      * IVA inclòs
      Què ets?
      Tractament*
      Dades d’enviament
      Només dins d’Espanya. Per a enviaments internacionals pots fer la teva comanda escrivint un correu a publicaciones@caritas.es.
      Quina forma de pagament vols?
      Fes clic a “Continuar” per anar a la plataforma de pagament i poder finalitzar el procés.
      * Camps obligatoris

Les teves dades personals seran tractades per Càritas Diocesana de Vic (NIF: R0800521G), en la seva condició de Responsable de Tratament, per atendre la seva sol·licitut. Podreu exercir els vostres drets adreçant-vos a  correu.cdvic@caritas.es.

No tens compte? Registrar-se
      Crear un compte