Noticia24/08/2022

Ucraïna, sis mesos de guerra: El poble ucraïnès ha de tenir l’oportunitat de començar a reconstruir les seves vides

Caritas Internationalis fa una crida per assolir una pau incondicional.

El dia en què es compleixen sis mesos de l’inici del conflicte a Ucraïna, Caritas Internationalis llança una nova crida per la pau, cridant l’atenció sobre l’alt preu d’aquesta guerra en termes de vides humanes i les greus conseqüències tant a nivell local com global. «Aquest conflicte ha continuat durant molt de temps», diu el secretari general de Caritas Internationalis, Aloysius John, «però, lamentablement, continua faltant la voluntat política per posar fi incondicionalment a la violència.

Necessitem una pau immediata que finalment doni als ucraïnesos l’oportunitat de començar a reconstruir les seves vides i el seu país, un procés que desafortunadament portarà diversos anys”. John també emfatitza l’impacte devastador del conflicte a nivell internacional: «Aquesta guerra està contribuint a una crisi econòmica i humanitària global sense precedents, amb la inseguretat alimentària augmentant dramàticament i el cost dels béns essencials disparant-se. Com sempre, són els més pobres i vulnerables els que paguen el preu més alt”.

Des del començament del conflicte, les dues organitzacions Caritas que operen al país, Caritas Ucraïna i Caritas Spes-Ucraïna, han estat donant suport a la població brindant assistència humanitària a més de 3,5 milions de persones. S’han distribuït més de 2,8 milions de menjars i paquets d’aliments i més de 900.000 kits d’higiene. S’ha ajudat unes 300.000 persones a trobar habitatge. Unes 100.000 persones han rebut medicaments i assistència mèdica. Alhora, s’ han garantit serveis de suport psicosocial i assistència legal. En molts dels centres de Caritas també s’han habilitat àrees per a infants i ofert programes educatius.

Les organitzacions Càritas als països veïns, com Polònia, Bulgària, Romania, Moldàvia, Eslovàquia i Hongria, també s’han mostrat actives per rebre i brindar assistència als milions de refugiats que fugen de la guerra.

La resposta de Càritas al conflicte ha estat immediata i ha seguit creixent i adaptant-se a les creixents necessitats de la població. «Les nostres operacions no s’han alentit. Per contra, s’han tornat més àmplies i organitzades», diu Tetiana Stawnychy, presidenta de Caritas Ucraïna. “En els primers dies, ens va ajudar la generositat de la gent local, després vam anar ampliant el nombre dels nostres centres de 19 a 37, involucrant també 448 centres parroquials. Cadascun d’aquests centres té personal o voluntaris que treballen incansablement”.

Caritas Spes-Ucraïna també ha augmentat significativament el seu abast en els sis mesos de conflicte i ara té 24 oficines locals i opera en 23 regions del país, incloses les àrees de conflicte. El pare Vyacheslav Grynevych, Secretari General de Caritas Spes, destaca el valuós suport ofert per tota la Confederació Càritas i els seus benefactors. “Durant aquests sis mesos de guerra hem vist molts rostres destrossats i escoltat moltes històries dramàtiques, però gràcies a la solidaritat hem pogut continuar amb la nostra feina”.

Avui, les dues organitzacions Càritas es preparen per al pròxim hivern, que en moltes zones del país promet posar en perill la vida de tantes persones a causa dels greus danys en habitatges i infraestructures i la falta de combustible.